Domov
Brno
- druhé největší město ČR
- na soutoku Svitavy a Svratky
- dominanty: hrad Špilberk, katedrála sv. Petra a Pavla (Petrov)
- další památky:
Měnínská brána - součást opevnění
Stará radnice - nejstarší světská stavba v Brně
kostely: sv. Jakub, sv. Tomáš
vila Tugendhat - památka UNESCO
- brněnský znak: (nakreslit)
- pověsti - o drakovi, o kole, o zvonění na Petrově
(obrázek z pověstí)
zápis 16.9.
- ulice s několikaposchoďovými domy
- na předměstích - sídliště
- větší města rozdělena na části (čtvrtě)
- části (čtvrtě) a ulice mají jména, domy čísla
- náměstí - radnice, kostel, historické stavby
- velká města - více náměstí
- městská rada - řídí město (v čele starosta nebo primátor)
zápis 25.9.
-doprava - městská hromadná doprava (MHD) - autobusy, tramvaje, trolejbusy, v Praze metro
-mimo město - autobusy, vlaky, letadla
- obchod - oděvy, obuv, knihy
- služby - pošta, čistírny, opravny
- turistika - kanceláře, hotely
- vzdělání - školy základní, střední, vysoké
- kultura - divadla, kina, muzea, knihovny
zápis 7.10.
- odpočinek - parky
- zdravotnictví - nemocnice, odborní a praktičtí lékaři
- bezpečnost - policie, hasiči
- průmysl
Na vesnici
- čistší životní prostředí
- domy většinou rodinné, statky, farmy
- za prací, do škol, do zdravotnických zařízení - obyvatelé dojíždějí
zápis 9.10.
Typy krajiny
- rovina - rovná, málo členěná krajina
- pahorkatina - kopcovitá krajina
- hory - kopce vyšší, svahy strmější
(náčrtek 13/2)
Vliv člověka na utváření krajiny
- vypalování lesů - pole
- zakládání rybníků
- rozvoj průmyslu - továrny, těžba, doprava, odpad - znečišťování přírody
zápis 14.10.
- určování světových stran - podle kompasu (buzoly)
- střelka kompasu ukazuje na sever
- hlavní světové strany - S, J, V, Z
- vedlejší světové strany - SV, SZ, JV, JZ
- směrová růžice:
(načrtnout - viz. str. 17 nahoře)
Orientace bez kompasu
- polední stín směřuje na S, Slunce je na J
- na pařezu (náčrt str.17)
- lišejníky na stromech (náčrt str. 17)
- mraveniště (náčrt -strmější na severní straně)
- vinice - na jižních svazích
- otvory ve včelínech - na J
- v noci - hvězda Polárka (Severka) - S
- kostely - oltář na V
zápis 23.10.
Orientace v krajině podle mapy
- stanoviště - místo, kde stojíme
- obzor - část krajiny, kam dohlédneme
- k orientaci ve městě - plán města
zápis 30.10.
a) podle kompasu - na kompasu určíme S, mapu natočíme horním okrajem k S
b) podle orientačních bodů - orientační body na mapě musí směřovat k těmto bodům v krajině ( např. kopec, rybník, kostel)
zápis 6.11..
- národní park (NP)- 4 v ČR, např. Krkonoše, Šumava
- chráněná krajinná oblast (CHKO) - 25 v ČR, např. Moravský kras, Pálava, Orlické hory
zápis 11.11.
- přírodniny
a) živé - rostliny (stromy, květiny)
- živočichové (hmyz, ptáci)
- ostatní - houby
- potřebují k životu - světlo, teplo, vzduch, vodu, potravu
b) neživé - kámen, voda, vzduch
zápis 13.11.
- většina surovin z živé a neživé přírody
a)suroviny rostlinného nebo živočišného původu - dřevo, vlna
b)suroviny z neživé přírody - kov, vápno
c)látky umělé - plasty
zápis 18.11.
1) odpad z živé přírody (dřevo, kůže, odpad ze zeleniny) - rozloží se na humus
2) odpad z neživé přírody (kov, sklo) - rozklad trvá velmi dlouho
3) odpad z plastů a chemické jedovaté látky - speciální likvidace (spalovny)
zápis 20.11.
- recyklace - zpracování odpadu na nové materiály k dalšímu využití
- recyklovatelné materiály:
kovy, papír, plasty, sklo, bioodpad
- nádoby na tříděný odpad: (náčrtek)
zápis 25.11.
- látky:
a) pevné - dřevo,kámen,sklo,mouka
b) kapalné - voda, olej
c) plynné - vodní pára, zemní plyn
(obrázek - zástupce z každé skupiny)
zápis 27.11.
- voda - skupenství:
a) kapalné - pitná voda
b) pevné - led
c) plynné - vodní pára
voda ---- tuhnutí ----- led ------tání ------ voda
voda ----- vypařování -----vodní pára
- sklo, železo - žárem se taví, ochlazením tuhne
zápis 2.12.
- hořením - změna v popel (dřevo)
- tlením - změna v humus (kůže)
- rezivěním - železné předměty se vlhkem rozpadnou
zápis 4.12.
- metr: 1) měřidlo, kterým měříme délku nebo vzdálenost
2) základní jednotka délky
zápis 9.12.
km - kilometr
m - metr
dm- decimetr
cm - centimetr
mm - milimetr
1 km = 1000m | ||
1m = 10dm | 1m = 100 cm | 1 m = 1000 mm |
1 dm = 10 cm | 1 dm = 100 mm | |
1 cm = 10 mm |
zápis 18.12.
- váha - měřidlo pro měření hmotnosti
nakreslit obrázek - 2 typy vah (str.35)
zápis 6.1.2009
t - tuna
kg - kilogram
g - gram
mg - miligram
1t = 1000kg
1kg = 1000g
1g = 1000mg
Měříme objem
- měřidlem objemu - odměrný válec nebo jiná odměrná nádoba, na níž jsou vyznačeny jednotky objemu
- objem pevných látek (nakreslit náčrtek obrázku ze str.39)
zápis 8.1.2009
hl - hektolitr
l - litr
ml - mililitr
1 hl = 100 l
1 l = 1000 ml
Měříme čas
- měřidlem času - hodiny
(nakreslit 2 typy hodin)
zápis 13.1.2009
s - sekunda
min - minuta
h - hodina
1h = 60 min
1 min = 60 s
1 den = 24 h
1 týden = 7 dní
1 měsíc = 30, 31dní, 28(29)-únor
1 rok = 365 dní (přestupný rok - 366 dní)
zápis 15.1.2009
- měřidlem teploty - teploměr
- nejpoužívanější Celsiova stupnice
0°C - voda mrzne, led taje
100°C - voda vaří
(nakreslit obrázek teploměru i s popisky - str. 42)
zápis 20.1.2009
- vytváří základní podmínky pro život
- Slunce - světlo, teplo
- vzduch
- voda
- půda
zápis 22.1.2009
1) otáčí se kolem své osy - střídá se den a noc
2) obíhá kolem Slunce - střídání ročních období
zápis 27.1.2009
- tvoří obal kolem planety Země
- kyslík - důležitý k dýchání
- jediným zdrojem kyslíku - zelené rostliny (pralesy, mořské řasy)
- smog - směs mlhy, výfukových plynů a jiných škodlivých látek v ovzduší
zápis 3.2.2009
- tvoří téměř 3/4 povrchu Země
- většina vody slaná (moře, oceány) (97%)
- sladká (3%) - většinou v ledovcích, část podzemní a část povrchová (jezera, rybníky, řeky)
- voda na Zemi nevzniká, pouze se přeměnuje a obíhá
- použitá voda - čistící stanice, úpravny vod
- koloběh vody v přírodě: zjednodušený obrázek str.49
zápis 5.2.2009
- nerosty - tvořeny jednou látkou (např. křemen, diamant)
- horniny - složeny z nerostů nebo organických zbytků
Horniny vyvřelé
- vznikaly při sopečné činnosti
- žula - složení z nerostů: křemen, živec, slída
- použití: dlažební kostky, pomníky
zápis 10.2.2009
- čedič - šedá až černá barva (štěrk)
Horniny usazené
- vznik na dně dávných moří
- pískovec - vznikl usazením a stmelením zrníček písku
- použití: stavební kámen, materál na sochy
- vápenec - z nahromaděných vápenatých schránek živočichů
- krápníkové jeskyně
- použití: výroba vápna a cementu
zápis 12.2.2009
- tvoří ji:
1) zvětralé horniny
- zvětrávání = rozpadání hornin způsobuje:
a) voda
b) vítr
c) změny teplot
d) kořeny rostlin
zápis 17.2.2009
2) humus - vznikl rozpadem odumřelých těl rostlin a živočichů
Uhlí
- pravěké rostliny zapadly do bahna - bez přístupu vzduchu zuhelnatěly
- zuhelnatění: rašelina → hnědé uhlí → černé uhlí
- těžba uhlí: povrchové doly (hnědé uhlí), hlubinné doly (černé uhlí)
obrázek
zápis 19.2.2009
- vznik z odumřelých drobných živočichů - rozkládali se v bahně bez přístupu vzduchu
- ropa - olejovitá kapalina
- surovina pro výrobu benzinu, nafty, umělé hmoty, léků, pracích prášků
- zemní plyn - palivo, šetrné k životnímu prostředí
zápis 10.3.2009
- znaky živých organismů:
1) dýchání
2) přijímání vody a potravy
3) vylučování
4) rozmnožování
5) růst a vývoj
Rostliny
- části těla kvetoucích rostlin
(nakreslit obrázek i s popisem ze str. 7)
zápis 17.3.2009
1) upevňují rostlinu v půdě
2) přijímají vodu a živiny
Kořeny bylin
1) svazčité - obilí (obrázek)
2)hlavní kořen s postanními kořeny - pampeliška (obrázek)
- podzemní části:
a) cibule - tulipán (obrázek)
b) oddenek - pýr (obrázek)
c) hlíza - brambor (obrázek)
Stonek
- nese listy a květy
Stonek bylin
1) stvol - stonek bez listů (pampeliška) (obrázek)
2) lodyha - stonek s listy (kopretina) (obrázek)
3) stéblo - dutý stonek s kolénky (obilí) (obrázek)
1)
2)
3)
zápis 19.3.2009
a) jednoduchý list
nakreslit obr. na str. 10 - na obrázku vyznačit čepel a řapík
b) složený list
nakreslit obr. na str. 10 - na obrázku vyznačit čepel složená z více lístků
c) listy jednoduché přisedlé - bez řapíku
nakreslit obr. na str. 10
Květ
nakreslit obrázek str. 11 - na obrázku vyznačit pestík, tyčinky, okvětní lístky
- květenství - více květů na jednom stonku
Opylování
- pyl z tyčinek se přenese na pestík - vytvoří se plod
- přenášení pylu zajišťuje: hmyz, vítr, voda
zápis 24.3.2009
- obsahuje jedno nebo více semen
Druhy plodů
1) suché (makovice, oříšek)
2) dužnaté
a) peckovice (třešeň) - semeno v pecce (obrázek str.12 průžez)
b) malvice (jablko) - semena v jádřinci (obrázek str.12 průžez)
c) bobule (angrešt) - semeno v dužnině (obrázek str.12 průžez)
→kvetoucí rostliny - semenné
a)
b)
c)
Nekvetoucí rostliny - výtrusné
- kapradiny, mechy, přesličky
- nekvetou, rozmnožují se výtrusy
zápis 26.3.2009
- nezelené organismy
- rozmnožují se výtrusy
obrázek houby s popisem - učebnice str. 16
zápis 7.4.2009
Znaky života
1) dýchání
a) plícemi - savci, ptáci, plazi, dospělí obojživelníci (obrázek)
b) žábrami - ryby, pulci obojživelníků (obrázek)
c) vzdušnicemi - hmyz (obrázek)
zápis 14.4.2009
a) býložravci (kráva)
b) masožravci (orel)
c) hmyzožravci (netopýr)
d) všežravci (kachna)
(ke každé skupině nakreslit 1 zástupce)
3) vylučování
a) oxid uhličitý při dýchání
b) trus
c) moč a pot
zápis 16.4.2009
- rodí živá mláďata - savci ( pes, delfín)
- kladou vejce - ptáci, plazi, obojživelníci, ryby, hmyz
5) růst a vývoj
- žába: vajíčka - pulec - žába
- motýl: vajíčka - larva - kukla - motýl
(obrázek str.22)
zápis 21.a23.4.2009
chodí (ke každému napsat tři příklady a nakreslit 1 zástupce)
běhá
skáče
plazí se
létá
plave
Stavba těl živočichů
- obratlovci - mají kostru a páteř složenou z obratlů(savci, ptáci, plazi, obojživelníci, ryby)
-bezobratli - nemají kostru (hmyz) (nakreslit příklady živočichů)
Hmyz
- části těla:
a) hlava-oči,tykadla,ústní ústrojí
b) hruď-3 páry nohou, 2 páry křídel
c) zadeček
- vnější kostra - dává tělu tvar, chrání vnitřní orgány
zápis 28.4.2009
- stálá tělesná teplota - 36-39°C
- srst, ušní boltce
- rodí živá mláďata, kojí je mateřským mlékem
- stavba těla:
hlava, krk, trup, přední a zadní končetiny, ocas
- stavba kostry:
lebka, páteř, žebra, kosti přední a zadní končetiny
- na souši - pes, myš, kůň
- ve vodě - delfín, lachtan
- létá - netopýr
zápis 30.4.2009
- stálá tělesná teplota
- peří, zobák, křídla
- kladou vejce s vápenitou skořápkou
- části kostry: jako u savců
a) hmyzožraví - vlaštovka
b) semenožraví - holub
c) všežraví - kachna
d) draví - orel
(obrázek 2 různých druhů ptáků)
zápis 12.5.2009
1) novorozenec - doplnit text z modrého rámečku učebnice str. 34
2) kojenec doplnit text z modrého rámečku učebnice str. 34
3) batole - doplnit text z modrého rámečku učebnice str. 34
4) předškolák - doplnit text z modrého rámečku učebnice str. 34
5) školák - doplnit text z modrého rámečku učebnice str. 34
6) dospívající - doplnit text z modrého rámečku učebnice str. 34
7) dospělý - doplnit text z modrého rámečku učebnice str. 34
8) starý člověk - doplnit text z modrého rámečku učebnice str. 34
(text v závorkách se opisovat nemusí)
zápis 14.5.2009
Části lidského těla zápis 21.5.2009
(nalepit obrázek ze str. 35+ popsat podle rámečků pod obrázkem)
- je oporou lidského těla, chrání vnitřní orgány
- součástí kostry je páteř složená z obratlů
- zuby - mléčný chrup (20 zubů)
- stálý chrup (32 zubů)
zápis 26.5.2009
nalepit kostru (ofocená str.36)+popsat
Svaly
- zajišťují pohyb
- svaly, které ovládáme - pohyb končetin, hlavy...
- svaly, které ovládat nedokážeme - svaly vnitřních orgánů (srdeční sval, sval žaludku)
zápis 28.5.2009
- chrání svaly a vnitřní orgány
- vylučování potu - ochlazuje tělo a zbavuje některých škodlivých látek
- sídlem hmatu
- vyrůstají z ní vlasy, chlupy, nehty
zápis 2.6.2009
ofocená str. 39 z učebnice - rozstříhat a nalepit, co k sobě patří (název+popis funkce+obrázek) a vybarvit
- zrak - oči
- sluch - uši
- chuť - jazyk
- čich - nos
- hmat - celý povrch těla, konečky prstů
.
..